Kapos TV Híradó 2015.08.21
Tudósítások a Bárdudvarnoki Kulturális Hétről:
http://kapos.hu/videok/geniusz_kulturalis_magazin/2013-08-29/geniusz_kulturalis_magazin_-_2013_augusztus_28.html
http://kapos.hu/videok/geniusz_kulturalis_magazin/2013-08-29/geniusz_kulturalis_magazin_-_2013_augusztus_28.html
2015. augusztus 22., szombat.
Petörke-völgy – Kultúra, Gasztronómia, Petörke Portéka
16.30 órától
Perecz László: Deréktől lefelé (szerelem és filozófia) előadás
19.00 óra
Versfeldolgozások két gitárra
16+ duó: Szántó Marcell és Horváth András műsora
20.00 óra
Ágoston Béla – a Bárdudvarnoki Kulturális Hét zenei tanácsadója – és a Gauditórium koncertje. Népzene, világzene, megzenésített vers
Helyszín: Peterke-völgy, Horgász Büfé
18.00
Ünnepélyes megnyitó
Nemzetközi Üveg Szimpozion, Helytörténeti és kistérségi örökségvédelmi kiállítás, képző- iparművészeti- és fotó kiállítás megnyitója
Megnyitó után
Ásatás a Barát-hegyen 2. Vetítéses előadás
Helyszín: Kaposszentbenedek, Közösségi Művelődés Háza - Református Iskola
Hét közben a 25 éves Nemzetközi Üveg Alkotótelepen: Látogatható egész héten a 122 éve született Goszthony Mária Somogyország Kincse című kiállítás, és a Nemzetközi Üveg Szimpoziok kiállítása, valamint a Fény Nemzetközi Évéhez kapcsolódó Nemzetközi Üveg Szimpozion.
Helyszín: Bárdibükk, Művészetek Kúriája - Goszthony Kúria
Negyvenhét éves korában elhunyt Prágai Tamás József Attila-díjas író, költő, szerkesztő, irodalomtörténész. Az alkotót súlyos betegség után pénteken érte a halál – tudatta a Napkút Kiadó. http://www.barkaonline.hu/.
Bárdudvarnok, 2013. augusztus 23., péntek, 16 óra
Prágai Tamás: Vadállatok a kabátzsebben című mesekönyv bemutatója
Gyermekkönyv illusztrációs kiállítás megnyitója. Kőszeghy Csilla – illusztrátor, grafikusművész és Szilágyi-Nagy Ildikó fotóművész illusztrációi.
Helyszín: Kaposszentbenedek, Közösségi Művelődés Háza - Református Iskola
http://bkh2013.blog.hu/2013/08/23/pragai_tamas_iro-olvaso_talalkozo
Bárdudvarnok, 2013. augusztus 24., szombat, Peterke-völgy, Horgász büfé Juhok, birkák – bürgék, bürgerek – napja: sütés-főzés
16.00 órától Előadások:
Prágai Tamás: Bor és irodalom http://bkh2013.blog.hu/2013/08/24/bkh2013_08_24_szombat
Kedves Színművészek, Faluszínházasok!
Kivételesen ma csütörtökön 15 órakor lesz (péntek helyett) a próba!
Hétfőtől (aug. 10-től) főpróba hét, minden nap 15 órakor próba!
A Bárdudvarnoki Kulturális Hét programterve itt található: http://bkh2015.blog.hu/2015/08/04/bkh_2015
https://www.facebook.com/150020185012521/photos/a.496377663710103.126130.150020185012521/1126787170669146/?type=1&theater
Ajánló:
MaNcs 27. évf. 29. sz. (2015. 07. 16.)
Interjú http://magyarnarancs.hu/archivum_reszletes/2015/29#
http://magyarnarancs.hu/konyv/be-kell-rendezkedni-valahogy-95756
Tóth Krisztina író
Rendhagyó gyerekkönyve megjelenése után beszélgettünk kiheverhetetlen gyerekkorról, genetikáról és szabadságról, iróniáról és képviseleti költészetről, és hogy miért lenne elszomorító, ha újra fontosak lennének az írók.
---------------------------------
Régi vita az ifjúsági és gyermekirodalomról szólva, hogy autonóm irodalomnak kell-e tekinteni, avagy valamiféle alkalmazott irodalomnak. Ez utóbbi esetben nem ugyanaz a mércéje a gyerekeknek és fiataloknak szóló könyveknek, mert akkor a teljesítendő cél, a feladat, az üzenet és az üzenet eljuttatásának hatékonysága lesz az elbírálás alapja.
A vita véleményem szerint meglehetősen terméketlen: a gyermek- és ifjúsági irodalom kifejezetten alkalmazott irodalomként született meg: amikor először elkezdtek a gyerekeknek könyveket írni, akkor tanító, nevelő, felvilágosító, oktató szándékkal írtak könyveket arról, hogyan kell helyesen viselkedni, milyen a jól nevelt ifjú és leány, hogyan javul meg a rosszcsont a nevelés hatására, vagy hogyan jár pórul a végképp megátalkodott gyerek.
A huszadik század közepének eredménye az a fajta gyerekirodalom, amelyen a mai nemzedékek is szocializálódtak, amely nem akar mindenáron érvényes tanulságokat megfogalmazni. A morális üzenetről való lemondás eredménye lett az az igény is, hogy a gyerekirodalmat mérjük ugyanolyan magas esztétikai mércével, mint a – mondjuk így – felnőtt irodalmat. Ha ugyanis a morális vagy felvilágosító kötelezettségtől az irodalom megszabadul, akkor mi más is lehetne az értékmérője, mint az esztétikai igény, a nyelvi kidolgozottság, az érzésvilág gazdagsága, a világról alkotott vízió érvényessége és eredetisége?
Ennek a történetnek eredményeképpen a gyerekeknek és fiataloknak szóló művek megítélésében állandóan ott van a kettős mérce: hogyan értékeljem, ha irodalomként olvasom, és hogyan értékeljem, ha gyerekirodalomként?
Tóth Krisztina könyve igazi alkalmazott irodalmi mű. Kiadója feltűnteti, hogy a könyvet az Emlőrák Gyógyításáért Alapítvány ajánlásával jelentették meg. Nem leplezett – és nem is leplezendő – célja az, hogy kisgyerekeknek elmagyarázza, hogy az édesanyjuk is lehet beteg, sőt, hogy konkrétan elmagyarázza, mi a mellrák, hogyan gyógyítják műtéttel és kemoterápiával. Illetve a könyv vélhetően azt a célt is szolgálja, hogy egy anyuka akkor vegye elő, ha ilyen helyzetbe kerül, ha el kell magyaráznia a betegségét a gyerekének. A könyv jó kiindulópont, alkalom és segítség egy ilyen beszélgetéshez.
Akinek a könyv szól: egy óvodás kislány, akiről szól: egy fiatal anyuka. És bár megjelenik az apuka is a történetben, a könyv mégis alapvetően női könyv, az elbeszélő kislány és a főszereplő anya története. Ez indokolja a nagyon kislányos külsőt is: Hitka Viktória egy alapvetően a rózsaszínből kiinduló színvilágú könyvet tervezett, amelyben a visszafogott rózsaszín mellett a szintén nagyon visszafogott szürke a meghatározó szín. A többi szín hiába erőteljesebb, már csak ebben a letompított vizuális közegben szintén megtörik. A szürke jelzi a bánatot: szürke felhők gomolyognak a gondba merült felnőttek feje fölött, nagy szürke árnyékok érzékeltetik a kislány számára megváltozott világ érthetetlenségét. A rózsaszín mintázatú belső borító és a címlapok finom mintázata pedig egy napló titkait ígéri, az lehet az olvasó érzése, ha belelapoz a könyvbe, hogy egy kislány naplójába olvas bele.
A történet a világ megváltozásával kezdődik: egy nap nem a megszokott időben jönnek a szülők a gyerekért az óvodába. Ez önmagában is félelmetes, de az anyuka szomorúsága, a szülők és a nagyszülők megváltozott viselkedése még inkább azt jelzik a kislánynak, hogy valami megváltozott, valami nincs rendjén, valami elromlott. A betegséggel való szembesülés első fázisa, a hallgatás után a magyarázat következik: a szülők megpróbálják pontosan elmagyarázni a kislánynak a betegséget. Ha a könyvnek van tanító célzata a szülők számára, akkor vélhetően elsősorban ez: beszélni kell a gyerekekkel a legnehezebben elmagyarázható kérdésekről is.
A harmadik fázis a műtét és a gyógyulás időszaka, ami a kislány számára sok-sok érthetetlenséggel van tele, de amelynek sok-sok mulatságos epizódja is van. Az első lapokon még távoli, de elvontságában rendkívül ijesztő mellrák a hétköznapok megoldandó és megoldható feladatává változik: hogyan él egy ideig kettesben a kislány és az apuka, hogyan megy át segíteni a nagymama, hogyan próbálja fel a kislány sorba az édesanya összes parókáját. Ezek a humoros pillanatok persze mind-mind valamilyen nehéz pillanat árnyékában teremnek meg és ezeket ellensúlyozzák: azt, hogy az édesanya befekszik a kórházba, és hosszabb ideig nincs otthon, azt, hogy a műtét eredményeképpen a varrás nyoma meglátszik az édesanya testén, azt, hogy a kemoterápiától kihullik a haja.
A könyv utolsó része a gyógyulásról szól, arról, hogy az édesanya nemcsak egészségesen néz ki, de szülhet másodszor is, neki lehet gyereke, a kislánynak lehet testvére. A megragasztott tányér analógiája arról szól, hogy ismét ép, egészséges életet élhet az anyuka, a homokvár képe pedig arról, hogy a történet egyúttal a kislány szemszögéből nézve beavatástörténet is: a mellre emlékeztető két homokvár mint zárókép azt mutatja, hogy a kislány megértette és játékban feldolgozza a történteket, a játszótéri kisfiú pedig mintha egy majdan megszületendő kistestvért előlegezne meg.
Hogy mi a tanulság? Annyi, hogy a felnőtt is lehet beteg, még súlyosan beteg is. Hogy a betegségből meg lehet gyógyulni. Hogy a betegségekről beszélni kell. Hogy a gyerekekkel mindent, és éppen a legnehezebb kérdéseket meg kell beszélni. Hogy nem könnyű gyerekfejjel megérteni a felnőttek gondjait, de nem is lehetetlen. Hogy a nyílt, de gyerekeknek szóló beszéd érthetővé és éppen ezért elviselhetővé teszi a családok gondjait a gyerekek számára is. Ez a tanulság a könyvön belül, de a könyv megjelentetése önmagában is ezt a célt szolgálja.
Miben más akkor ez a fajta alkalmazott irodalom a huszadik század elejének gyermekirodalmától? Érződik-e rajta, hogy időközben az irodalom megvívta a maga szabadságharcát a tanulságos történetekkel szemben? Igen, természetesen. A tanulság ugyanis alapvetően más, mint a száz évvel korábbi gyerekkönyvek esetében. Nem erkölcsi a tanulság abban az értelemben, hogy nem akarja nevelni a gyereket. Nem ad erkölcsi tanácsokat, nem ír elő egy magatartást. Az anyuka betegsége nem arra kell, hogy nevelje a gyereket, hogy „jó legyen”. Arról a nem erkölcsi, hanem pszichológiai tapasztalatról szól, hogy a gyerek számára legállandóbb és biztonságosabb ember, az édesanya is megbetegedhet, és hogy erről együtt beszélni, a gyereknek erről fontos tudnia.
A könyv óvodásoknak készült, tehát a szövege csak felolvasva él. Ha egy kisgyerek egyedül van vele, akkor nézegetheti, és végiggondolhatja, amit felolvastak neki. Átélheti, átérezheti, feldolgozhatja. Ha életvezetési tanítás van benne, akkor az inkább a felnőtteknek szól, mint a gyerekeknek: tessék elmondani nekik a problémákat is. Ha úgy fogjuk föl a könyvet, mint a szülők és gyerekek közös olvasmányát, akkor arról tanúskodik, hogy hogyan beszélgethetnek egymással felnőttek és gyerekek a legnehezebb gondokról is.
Fenyő D. György
Élet és Tudomány cikke: http://www.eletestudomany.hu/a_csillagok_zenejetol_a_csillagosegbolt-parkokig
2015/07/24
A Fény Nemzetközi Évében nem lehet nem beszélni a csillagászok egyik legnagyobb ellenségéről, a fényszennyezésről. De azt is elmondhatjuk, hogy hazánkban két csillagoségbolt-park is található, ami világviszonylatban is jelentős eredmény. Kolláth Zoltán csillagász, a Nyugat-magyarországi Egyetem Természettudományi és Műszaki Karának egyetemi tanára nélkül ezek aligha jöttek volna létre. Vele beszélgettünk a részletekről.
– Hogy miért foglalkozik egy csillagász a fényszennyezéssel, azt nem nehéz kitalálni. De miért lett csillagász?
– Lassan magam sem tudom, de arra emlékszem, hogy már ötödikes koromban fizikus akartam lenni. E mellé jött később a csillagászat. A Hortobágy közelében laktunk, onnan akkor még nagyon jól lehetett látni a csillagos égboltot a falun belülről is. A mai fiataloknak az internet és a töméntelen televíziós csatorna nélkül talán ingerszegénynek tűnhetne az a környezet. De a háborítatlan természet, a családi környezet és a sok jó könyv, amit akkor is olvashattunk, jóval több és jobb útravalóul szolgált.
– Mivel foglalkozik kutatóként?
– Legtöbbet a pulzáló változócsillagokkal foglalkoztam, főleg a modellezésükkel. Kutatóként ma is a csillagok számítógépes modellezése az egyik fő témám. Az irány kiválasztásában közrejátszott az is, hogy pályakezdőként ezen a területen volt álláslehetőség, az akusztika és a hangok világa viszont mindig is érdekelt. A csillagrezgésekben pedig ez szépen kapcsolódik az asztrofizikához. Ebből erednek a „csillagzenei” próbálkozásaim.
– A régiek a zenét és az asztronómiát a hét szabad művészet közé sorolták, de hogy kapcsolhatók ezek össze a XXI. században?
– A csillagpulzációk valójában akusztikus rezgések és megértésükben segít, ha találunk valami könnyebben érthető analógiát. A csillagrezgések „hangspektruma” ugyanolyan, mint a kicsit speciális alakú trombitáé. Ha a hangszer testén van egy kis szűkület, akkor olyan hangok is létrejöhetnek, amelyek alapesetben nem léteznek. Egy trombitát könnyen maga elé képzel az ember, látni a keresztmetszet változását. Egy csillag nem ilyen egyszerű, mert belsejében változik a sűrűség, a hőmérséklet, a nyomás stb. Egy gömböt látunk kívülről, de a benne történő változásokat nem tudjuk egyszerűen képileg értelmezni. Ha azonban átvisszük a csillag szerkezetét a trombitaformára, egy kétdimenziós felületre, akkor az akusztikai tapasztalatok alapján a szűkület szerepét könnyen megérthetjük. Ebből sok érdekes dolog következik. A csillagoknak lehet olyan különleges rezgésformája, ami eltér az átlagostól. Amikor erre rájöttünk, még csak azt tudtuk, hogy matematikailag lehetségesek, de nagyon nehéz megfigyelni őket, mert kicsi az amplitúdójuk.
Néhány évvel a „csillagtrombita”-analógia megalkotása után a Kepler-űrtávcső nagyon sok RR Lyrae csillagot vizsgált a Blaskó-effektussal kapcsolatban. Kiderült, hogy van bennük egy érdekes hatás: fényváltozásukban egy nagyobb és egy kisebb maximum jelentkezik felváltva. A matematikában ezt perióduskétszerezésnek nevezik, s íme, sikerült megfigyelni a csillagokban is.
Szerencsések voltunk, mert amikor a Kepler-űrtávcső adataiból lehetett látni ezt a különleges rezgést, rögtön voltak modelljeink arra, mi okozhatja a jelenséget – éppen a trombita szűkületéhez hasonlóan. Persze sok mindent nem értünk még, így vannak további lehetőségek ezen a területen is.
– A fényszennyezés elleni fellépése hogyan indult?
– Az egyik ilyen fő esemény az volt, amikor Budapesten fénytornyot terveztek Lágymányoson az ELTE új épülete mellé, amelynek a tetejére csillagvizsgáló is került. Ekkor kezdtünk többen ezzel foglalkozni, bár én előtte is valamennyire benne voltam, hiszen előadásokat is tartottam már, például a Világítástechnikai Társaság közvilágítási ankétján.
Az évek során rájöttem, hogy nem elég „aktivistának” lenni: tudományos kutatással kell megalapozni azt, ha kritizáljuk a világítási rendszereket. Ezért is vállaltam egy kis pályakorrekciót. A Nyugat-magyarországi Egyetem Környezettudományi Doktori Iskolájában vezetek egy környezetfizikai programot, azon belül főleg a fényszennyezéssel foglalkozunk. A fényszennyezés mérése, modellezése, feltérképezése és általában a földi légkörben a fény terjedésének a modellezése a fő kutatási területünk. Sok nyitott kérdés van még, úgyhogy várjuk a lelkes doktoranduszokat!
– Mennyire fényszennyezett Magyarország?
– Ha megnézzük a műholdas képeket, látjuk, hogy Budapest fénymérete ma már nagyobb, mint Bécsé, tehát fényszennyezés szempontjából nagyon gyorsan felzárkóztunk Nyugat-Európához.
– És a fényszennyezés elleni fellépésben hol vagyunk?
– Ha azt nézzük, hogy Európában először a Zselic kapta meg a csillagoségbolt-park minősítést – a skóciai parkkal egy időben –, akkor élen járunk. Napjainkban a gyerekek úgy nőnek fel, hogy nem ismerik az igazi csillagos égboltot, de még a Tejút látványát sem. Az IDA, vagyis a Nemzetközi Sötét Égbolt Szövetség ezért is kezdeményezte, hogy legyenek csillagoségbolt-parkok. Ezzel egy olyan természetvédelmi programot indítottak el, amivel megőrizhetünk olyan szigeteket, ahonnan biztosan láthatók az égbolt csodái szabad szemmel is. Éppen akkoriban költöztem Kaposvárra. Sokat utaztam autóval, megálltam itt-ott, és láttam, hogy milyen szép az égbolt. Felkerestem a nemzeti parkot, és rögtön volt néhány lelkes ember, aki ebben támogatott. A Zselici Csillagoségbolt-park 2009-ben, a Hortobágyi 2011-ben jött létre.
– Milyen feltételeknek kellett megfelelni?
– Nemzeti park vagy természetvédelmi terület jöhet szóba, hogy jogi szempontból is védettek legyenek az ott található természeti értékek. Ez azért is fontos, mert a kezelési tervekhez hozzá lehet tenni a megfelelő világítási szabályokat. Persze az égboltnak is megfelelő minőségűnek kell lennie. Alapvetően a Tejútnak könnyedén látszódnia kell ahhoz, hogy egy terület bármilyen szintű csillagoségbolt-park vagy -helyszín legyen.
Az égbolt minőségét objektív módon is mérni kell, ehhez ma már megfelelő eszközök vannak. Nagyon fontos, hogy legyen mellette több civil szervezet vagy önkormányzat, hogy több lábon álljon a kezdeményezés. Az összefogás nemcsak a létrehozás, hanem a fenntartás miatt is fontos, hogy tartósan megmaradjon ez az állapot.
Fontos, hogy éjszaka is látogathatónak kell lennie a területnek, hiszen nem lenne értelme a csillagoségbolt-parknak akkor, ha nem mutathatnánk be a nagyközönségnek.
– Bővülhet-e a magyarországi csillagoségbolt-parkok száma, akár a Fény Nemzetközi Évének alkalmából, akár később?
– A tervezgetések és fejlesztések folyamatosak. Május végén nyílik meg a Zselici Csillagpark nevű látogatóközpont, ahol planetárium, csillagvizsgáló és egy kilátó is helyet kap. A Bükki Nemzeti Parkon belül legerősebb a szándék csillagoségbolt-park létrehozására. Ott az jelenti a nehézséget, hogy a nemzeti parkon belül is van egy település, ahol a közvilágítás ma még nem felel meg a szigorú követelményeknek. Szerencsére remény van a korrekcióra, a felmérések már folynak, és rövidesen elindulhat a felterjesztési folyamat. Más helyszíneken is adott a lehetőség, így az Aggteleki, a Kőrös–Maros és a Fertő–Hansági Nemzeti Parkon belül. A Duna–Dráva Nemzeti Parkhoz tartozó Boronka-melléki Tájvédelmi Körzet is jó jelölt, de például a Baja melletti Illancs kistájon is elkezdődött a felmérés. Szerencsére hazánkban sok olyan sziget van még, ahol nagyon szép az égbolt és kis odafigyeléssel megóvhatók utódainknak. Az országhatáron kívül is ténykedünk, doktoranduszaimmal egy Sepsiszentgyörgy melletti csillagoségbolt-park létrehozásában segédkezünk.
TRUPKA ZOLTÁN
2015/23
Kedves Színházszerető Érdeklődők!
A Térségi Együttműködés Társasága szervezésében a Zselic Lelke Fesztivál / Bárdudvarnoki Kulturális Hét 2015. évi programjában folytatjuk a Faluszínház előadásait! Helyszín: Faluszínház - Bárdi Faluház - Művelődés Palotája.
A megvalósítás első lépéseként közzétesszük Varga Zsuzsának a Csiky Gergely Színház színművészének, a darab rendezőjének felhívását és a július 15., szerdára szóló meghívóját!
Ördögh Gyöngyi, Andor István
Tisztelt Faluszínházi Barátaim!
A Faluszínházban szeretném ezen a nyáron színre vinni a Pál utcai fiúk című darabot, – Bárd utcai fiúk, lányok alcímmel.
Az első találkozásunk 2015. július 15-dikén szerdán lesz 15 órakor a bárdudvarnoki Faluszínházban. Készülni nem kell mással, csak a mű ismeretével. Szeretettel várok mindenkit, természetesen a lányokat is, mert ez a darab nálunk az alcímből is sejthetően nem csak fiúkról szól majd. Megint dalokkal, tánccal fűszerezzük az előadást, zenészeket, kórust is szeretnék úgy, mint tavaly. A próbák hetente kétszer lennének szerdán és szombaton 15 órakor, a bemutató előtt naponta.
Az előadás az augusztus 20-dikai héten kerül bemutatásra kétszer.
Ha kérdésetek van, hívhattok a 06(30)954-3400-as telefonszámon.
Várlak benneteket, aki pedig nyaral, az később csatlakozik!
Addig is sok napsütést kívánok mindenkinek!
Varga Zsuzsa
MEGHÍVÓ
A KAPOSFÜREDI GALÉRIA
TISZTELETTEL MEGHÍVJA ÖNT, CSALÁDJÁT, BARÁTAIT
UNGVÁRI JUDIT
FESTŐMŰVÉSZ
KIÁLLÍTÁSÁNAK MEGNYITÓJÁRA
2015. JÚNIUS 27-ÉN, SZOMBATON 17.00 ÓRÁRA
A KIÁLLÍTÁST MEGNYITJA:
KÁPLÁN GÉZA KÖLTŐ
KÖZREMŰKÖDIK:
AZ ARCADELT KÓRUS LÚCZ ZSÓFIA VEZETÉSÉVEL és
KLING JÓZSEF SZOBRÁSZMŰVÉSZ
A KIÁLLÍTÁS MEGTEKINTHETŐ JÚLIUS 15-IG
KAPOSVÁR-KAPOSFÜRED, KISKÖZI U. 63 TELEFON: 82/425-410 NYITVA: NAPONTA